Ecco Nova jaaroverzicht 2023

DE CROWDFUNDINGMARKT: ONZE BELANGRIJKSTE WAARNEMINGEN VOOR HET JAAR 2023

• De Belgische crowdfundingmarkt blijft groeien (+21% in 2023 ten opzichte van 2022) – de symbolische grens van 150.000.000 EUR werd aan het einde van het jaar overschreden.
  • Crowdlending (97% van de markt) blijft het meest gebruikte financieringsinstrument door bedrijven die gebruik maken van Belgische crowdfundingplatforms (97% crowdlending vs. 3% crowdequity).
  • De door Belgische platforms opgehaalde fondsen financieren iets meer dan de helft van de Belgische bedrijven (56% - ongeveer 85 miljoen EUR).
  • Ecco Nova staat op de eerste plaats van de Belgische markt πŸ‡§πŸ‡ͺ, als het platform dat het meeste geld heeft opgehaald (ongeveer 26 miljoen EUR) voor Belgische kredietnemende bedrijven.
  • Vastgoed blijft de meest gefinancierde sector op de Belgische markt (ongeveer 80% van de markt).
  • De stijging van de refererentie-rentetarieven heeft ook invloed gehad op de crowdlendingmarkt – bij Ecco Nova werd een stijging van de rentevoeten waargenomen van ongeveer 2 tot 3% in 2023.

*marktoverzicht 2023 opgesteld door ons team van analisten eind december 2023

FOCUS OP HERNIEUWBARE ENERGIE 🌞

Het domein van hernieuwbare energie blijft een sector die ons nauw aan het hart ligt. Gedurende dit jaar hebben we actief bijgedragen aan de financiering van de energietransitie: fotovoltaïsche panelen, windturbines, meetmasten, laadpalen voor elektrische voertuigen, biomethanisatie...

FOCUS VASTGOED 🏑

Dit jaar hebben we deelgenomen aan de financiering van maar liefst 19 vastgoedprojecten. Zoals eerder vermeld, blijft vastgoedontwikkeling de voornaamste sector die wordt ondersteund op de Belgische markt.

Ecco Nova biedt haar leden de mogelijkheid om deel te nemen aan de financiering van projecten voor vastgoedontwikkeling met toegevoegde waarde, met name op het gebied van energie-efficiëntie en breder op het gebied van duurzaamheid.

Daarom hebben we dit jaar de Ecco Score geïntroduceerd, die tot doel heeft onze betrokkenheid bij de selectie, analyse en presentatie van investeringsmogelijkheden op ons platform formeel vast te leggen.

DE PERSPECTIEVEN VAN ONZE HEAD OF SALES VOOR 2024 πŸ“ˆ

Terwijl 2023 vooral een jaar van consolidatie was - Ecco Nova is het nummer 1 platform op de Belgische markt πŸ‡§πŸ‡ͺ - begint 2024 met een nieuw hoofdstuk voor ons team. Nu officieel erkend als een crowdfundingprovider conform de Europese Verordening 2020/1503, droomt Ecco Nova van internationalisering en nieuwe investeringsoplossingen, waaronder:

• Co-investeren in vastgoed met ervaren projectontwikkelaars
  • Impactbeleggingsfondsen
  • Burgerfinanciering voor publieke projecten
  • Eerste stappen op de Franse markt πŸ‡«πŸ‡·

De recente daling van de hypotheekrente belooft veel goeds voor het begin van het jaar, en een terugkeer naar een positiever klimaat zal nodig zijn om de groei te hervatten.

Heeft u vragen?

Ons team staat tot uw beschikking om uw vragen te beantwoorden. U kunt ook onze FAQ en onze begrippenlijst raadplegen .

Bel ons op

Wij kunnen ook contact met u opnemen, laat dan hier uw telefoonnummer achter:

Of vul ons contactformulier
in